Återkomsten

Då var det dags igen!

Jag har haft en paus från skrivandet ett tag, då familj och jobb krävt ut sin lott. Visserligen har jag rökt cigarrer och testat nytt, men energin och inspirationen har inte funnits att skriva om det. Förrän nu!! 🙂

Sitter för tillfället och röker en Partagas 8-9-8 och svär över hur trögdragen den är. Precis på gränsen för vad jag tillåter innan jag kasserar den och tänder en ny.. Hela lådan har varit sådan hittills. Det leder mig till inlägets fokus:

Lådan som gör dig besviken.

Partagas-8-9-8

 

Det händer ju ibland för oss, kubanälskare, att det dyker upp en låda som är trögdragen. Svårt att säga om det är för hårt rullade cigarrer från början eller om tryckförändringar i flygtransporter, fuktighetsförändringar i olika lager etc. har orsakat problemet – men ett problem finns. Cigarrerna är onödigt trögdragna, en efter en, och lämnar du dem liggandes i askkoppen 3 minuter så dör de garanterat.

Ibland kan det här bero på just transport. De visare cigarrentusiasterna som jag träffat har menat att cigarrerna kan reagera på tryckförändringar, överfuktning i grossistlager och liknande. I dessa fall kan det dock finnas ett botemedel. Låt lådan stå några månader och lugna ner sig. Det har jag själv erfarit tidigare och kan intyga: vissa lådor med trögdragna cigarrer kan reda upp sig med tiden. Ge dem rum att åldras lite hos dig.. Ibland kan det ta upp till ett år innan de blir helt rökbara, men det är helt klart värt att testa.

Det här är nu fjärde cigarren jag röker ur samma låda. Har testat med en månads mellanrum sedan oktober. Skillnaden är, att den första cigarren fimpade jag faktiskt. Nu funkar den. Om några månader kommer de att vara helt ok, misstänker jag. 🙂

 

Peter-Signature

En kommentar på “Återkomsten

Add yours

  1. Ja, det var ett tag sedan! Välkommen åter i bloggosfären.

    Min erfarenhet är också att alla egenimporterade cigarrer mår bra av att vila i flera månader. Dragproblem brukar försvinna. Jag har dessutom tämligen torrt i min humidor (ca 55) vilket verkar hjälpa till. Har inte ångrat mina successiva fuktsänkningar! Men det är säkert en smaksak.

    B

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑