Med smak från London

Sitter med en Punch Medalla de Oro som jag plockade på mig i London för två veckor sedan. Har knappt kommit halvvägs och tycker den levererar bra mycket bättre än jag läst att den skulle göra. Ganska full kropp med jordiga toner, toppat med trä och torkade dadlar.

20130530-222207.jpg


Cigarren är vacker med sitt omslag i gyllene folie (precis som Bolivar Gold Medal) och doftade rikligt med jord innan jag tände den. Det handlar om en regional utgåva enbart för Storbritannien. Ursprungligen skulle den ha kommit redan 2011 men kom ut lagom till OS 2012 istället.

Konstaterar att med all den här jordigheten och den fulla kroppen, kan den här cigarren bli riktigt bra om 10-15 år med bra lagring. Nu ger jag den 90 poäng (vilket inte är fy skam).
Är ganska ovan med Punch bättre cigarrer, men tycker att den här pjäsen nästan kunde finnas i H. Uppmanns linje där den smakmässigt hade platsat ganska väl.

Då jag är på resa brukar jag plocka på mig lite speciella cigarrer som enbar finns att få just där jag är och den här är ett perfekt exempel på då jag tycker mig ha lyckats. Den var inte så dyr och jag fick känslan av att handlarna ville försöka tömma sina lager så fort som möjligt. Det var lite samma sak med Por Larranaga Magnifico för några år sedan också. Det visade sig vara en ypperlig cigarr som gärna skulle rökas ung och som levererade härliga karamelltoner en hel kväll pga sin storlek. Jag har en sådan kvar från mina tidigare köp för att testa utvecklingen över tid, men jag tvivlar på att den kan ge mera än vad den gjorde de första åren.

Har ännu ganska många pjäser kvar att smaka då jag köpte på mig ganska många olika den här gången. Har svårt att hålla mig från att pröva. 🙂

/Peter

3 kommentarer på “Med smak från London

Add yours

  1. H-lv-t-! Vilken cigarr! Kanske den snyggaste havannan – eller rent av cigarrer ö.h.t. – som jag sett! Grattis till det inköpet!

    En fråga: cigarren ser ut att smalna av en aning från inslag till spets (=cigarr i en variant av midjefacon); är det så?

    B

  2. Tackar! 🙂
    Den var god! 🙂
    Faktiskt så är det en synvilla. Troligen av det gyllene omslaget mot bakgrunden, för perspektivet är inte såpass mycket förvrängt. När man tog av omslaget så var det en väldigt slät och simpel cigarr. Lite tråkig i färgen rent av. Troligen varför de valt att paketera den så här..

    1. Aha, OK. I vilket fall som helst en mycket stilig cigarrprodukt!

      Fast lite synd är det att Habanos & Co inte oftare bjuder på cigarrer i andra façoner än coronafaçonen. I det avseendet är modet och experimentlustan större hos ex.vis Davidoff.

      B

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑